Almodozok tovabbkepzoje

Szombat reggel fel 10. Nagyjabol ezidotajt vilagosodtam meg.

Ket percem volt arra, hogy arrol magyarazzak a velem szemben tagranyilt szemekkel, mosolygosan bologato spanyol holgynek, hogy mi szerettem volna lenni 6 evesen. Rezignalt mosolyabol, es abbol, hogy kicsit jobban az arcomba maszott, mint szerettem volna, arra a kovetkeztetesre jutottam, hogy tuti nem erti amit itt angolul hadarok neki.

“Szoval igazabol fogalmam sincs, hogy mi szerettem volna lenni, en nem szerettem volna lenni semmi. Kicsit talan allatorvos, de nem, az se, mert sajnaltam a beteg allatokat. A legjobb baratnom fagyiarus akart lenni, de en nem tudom… Mondjuk sokszor azt jatszottam, hogy berendeztem a jatekaimnak egy osztalytermet. Az egesz szoba egy nagy osztalyteremme valtozott. Megcsinaltam a padokat, leultettem a jatekokat, meg fuzetet is gyartottam nekik…

Jesszus, talan tanarneni akartam lenni?!”

Mindezt a rogtonzott onanalizist tehat szombat reggel folytattam le, a TEFL kurzusom hetvegi, “face to face” teljesitendo 20 orajanak korubelul a 30. perceben.

A teremben nagy volt a zsivaly: minden parocska lelkesen meselt a 6 eves onmagarol. Korulneztem, hogy kikkel is leszek en tehat ket teljes napig osszezarva???

Vajon mi a kozos egy kozepkoru project managerben, egy Rihanna-ra nagyon hasonlito 25 koruli belga lanyban aki eros francia akcentussal beszel, vagy abban a nalam par evvel fiatalabb kereszteny brit sracban, aki meg a kezdes elotti par percben beszelgetest kezdemenyezett velem…?

Ahogyaztan haladtunk elore az idoben, ugy korvonalazodott ki egyre jobban mindannyionk tortenete, terve, eletszemlelete es ugy ertettem meg igazan, hogy mennyire hasonloak is vagyunk valojaban.

Jo persze, nyilvan mindannyian ugyanazon a TEFL (azaz Teach English as a Foreign Language) kurzuson ultunk, tehat mindannyian angolt szeretnenk tanitani a jovoben… Vagy legalabbis abban a  ropke pillanatban, amikor rakattintottunk a TEFL weboldalan a “megveszem” gombra, meg mind igy velekedtunk…

*

Chris olyan 50 ev koruli lehet, ahogy emlitettem Projekt Managerkent dolgozik. Nagyon jol tudja mit jelent a londoni elet, a munka, a hajtas. Elege van belole. Vietnamba szeretne koltozni, mar jart ott tobbszor es lelkesen tanulgatja a nyelvet. Eleinte tanitani szeretne, de kesobb nyitna egy sajat kis hotelt… Hogy mikor koltozne? Amint eladja a kocsijat, talan mar juniusban…

*

Marine eredetileg a Kongoi Koztarsasagban szuletett, de het eves kora korul elhagytak a csaladjaval az orszagot, mert a belga-olasz edesapjat nem turtek meg a feketek. Elt Belgiumban, majd Olaszorszagban is, az csalad most megint Belgiumban van… ujsagirokent vegzett, jelenleg a megirt cikkekbol es francia tanitasbol el. Az 50 oras munkahetekkel 30 eves koraban leszamolt (merthogy 33 lesz, es nem 25!), azota szabaduszo. Nemreg felvettek onkentesnek egy afrikai programba; visszater szulohazajaba es az utcan csellengo gyerekeket fogja tanitani angolul. 

*

Will 24 eves es jazz dobolast tanult az egyetemen (!). Tavaly vegzett, azota onkenteskent dolgozik az egyik helyi kereszteny gyulekezetnek. Rengeteg orszagban jart mar rajtuk keresztul. Erdekli a lingvisztika, az egyik gyulekezeti tagtol pedig kantonezul tanul. Japanba szeretne majd koltozni – ahol meg egyebkent sosem jart-, es ott angolt tanitani, illetve a zenei elet aktiv tagja lenni. (Mint megtudtam Angliaban es Amerikaban a jazz kezd egyre inkabb halvanyulni, mig a Tavol-Keleten hihetetlen modon viragzik.)

*

Kate nemreg lett 28 eves, jelenleg fajvadaszkent dolgozik Central Londonban, es noha szereti a munkajat, elege van a londoni tempobol, lassan o is “leszamolna” az 50 oras munkahetekkel. Eleg gyors dontes hozomanya, hogy itt landolt a tanfolyamon, de egyre inkabb ugy erzi, hogy neki talaltak ki a tanitast. Szeretne utazgatni es elni meg par szep helyen, mielott letelepednenek a  ferjevel. Nagyon remeli, hogy megvalosul a tervuk, es szeptemberben (vegre) elhagyjak Londont, hogy Maltara koltozzenek, ami valoszinu a fohadiszallasul szolgalna a kovetkezo evekre. 

*

Csak par pelda a kurzuson resztvevo 12 emberbol.

Ez a ket nap rengeteg inspiraciot es energiat adott: amellett, hogy megtanultam jo nehany gyakorlati dolgot a tanitasrol es egyre inkabb ugy erzem, hogy “ezt tudnam is csinalni”, rettenetesen jo volt kiszakadni a kornyezetembol, es ideiglenesen uj embereket megismerni. Olyanokat, akik hasonloan gondolkodnak mint en, hasonlo almaik vannak, es hasonloan orultek ahhoz, hogy ezt meg is valositsak.

Mert valahol mindannyian azert ultuk vegig a 20 orat es tanultunk lelkesen az angol, mint idegen nyelv tanitasarol, hogy kozelebb keruljunk a celjainkhoz: utazashoz, erdekes emberek megismeresehez, vilaglatashoz, tapasztalatszerzeshez, egy szelesebb latokor kialakitasahoz, a konvencionalis nyugati “trend” porba tiprasahoz.

Mindannyian arra jutottunk, hogy ehhez jo eszkoz a tanitas es mindannyian ezert aldoztuk be pont ezt a hetvegenket.

1907952_820204678009310_1116568881301803275_n

Tehat angol tanitas. Ez a nagy terv.

Rengeteg akkreditalt vegzettseget ado ceg letezik, en kozuluk a TEFL -t valasztottam. A csomag, amit megvettem az egyik legkiterjedtebb, 140 oranyi anyagot tartalmaz. Ebbol 20 ora gyakorlat, amit szemelyesen kell elvegezni es 120 ora elmeleti anyag, online. Nem ok adjak a legszuperebb vegzettseget, de a vilagon rengeteg orszagban elfogadottak, illetve kiterjedt halozattal rendelkeznek. A celjuk tehat nem elsodelegesesen az angol iskolak szamara tanarokat “kitermelni”, hanem a vilag mas orszagaiba, fokent Spanyolorszagba es Azsiaba. (Utobbiban jelenleg hatalmas “piaca” van az angoltanaroknak.)

Kicsit rovidre sikerult gondolkodasi ido utan belevagtam, mert ugy erzem, hogy jo tapasztalataim es kepessegeim vannak a tanitashoz, illetve az utobbi ket evben a nyelvet is elsajatitottam mar egy olyan szinten, hogy nemi celzott “ujratanulas” utan azt erdemben es minosegben tudjam tovabb adni masok szamara.

Barhol a vilagon. Ha akarom, akar szabaduszokent is.

.

…es hogy mi lesz Chris-szel, Marine-nel meg a tobbiekkel? Nagyon remelem, hogy az internet segitsegevel hallok majd feloluk, annak dacara, hogy csak felszines ismerettseg alakult ki kozottunk.

Mindig hasznos, ha az embernek van egy “ismerose” mondjuk Vietnamban, vagy Afrikaban… 🙂

someplace-far-away-tema43kq-311910-475-356

Reklámok

Almodozok tovabbkepzoje” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Ez nagyon király!!! Nekem Kate élete ‘tetszett’ a legjobban. Érdekes, hogy egy londoni otthagyja az országot. Tetszik a csak bátorsága 🙂 Meg persze a cikked. Soha nincs késő rájönni, hogy mit is szeretnénk.

Vélemény, hozzászólás?

